پردیس شهید باهنر کرمان

نکات ارزنده برای معلمین گرامی

نکات ارزنده برای معلمین گرامی

اولین روز در کلاس

  1. فراموش نکنید خود را معرفی کنید.
  2. انتظار خود از دانش آموزان را به صراحت برایشان بیان کنید.
  3. هرچه سریع تر نام دانش آموران خود را یاد بگیرید..
  4. کمک کنید دانش آموزان نام یکدیگر را یاد بگیرند.وکمک کنید دانش آموزان با همدیگر آشنا شوند..
  5. دانش آموزان را کاملاً آگاه کنید که در چند هفته آینده به چه کاری مشغول خواهند بود و چرا؟.

 

 

جلب توجه و آرام کردن کلاس

 

  1. در ابتدا هیچ کاری نکنید: در جای خود کاملاً بی حرکت و ساکت بایستید.ابتدا نزدیک ترین دانش آموز به وجود شما پی خواهد برد و سپس خبر رفته رفته به دیگران نیز خواهد رسید. قبل از اینکه تصمیم بگیرید تاکتیک دیگری را به کار ببندید، یکی دو لحظه صبر کنید .
  2. اگر کلاس آرام نشد، (هنوز) فریاد نکشید!  به طور غریزی و از ته دل فریاد نکشید«ساکت باش» با صدایی آرام، با دو سه نفر از شاگردانی که به نظر میرسد آمادگی گوش دادن به شمارا دارند شروع به صحبت کنید.
  3. از حس کنجکاوی انسان استفاده کنید:  بعضی اوقات آرام و زیر لب صحبت کردن مثمرثمر واقع     می شود! طبیعت انسان طوری است که دوست ندارد از هیچ مطلبی غافل بماند.با صدایی آرام ،سر صحبت را با آنهایی که به شما نزدیک ترند باز کنید. بسیاری از آنها دست از وراجی برداشته و شروع به گوش دادن خواهند کرد.
  4. به یک نفر تذکر بدهید!  از انهایی که در حال گوش دادن به شما هستند سؤالی بپرسید، ولی در انتهای سؤال خود نام یکی از شاگردانی را که میدانید گوش نمیداده است به زبان بیاورید. آن وقت تأثیر لو رفتن یک دانش آموز وراج نزد همشاگردی هایش را، در حالی که تمام چشم ها به سمت او نشانه می روند، مشاهده خواهید کرد .
  5. شیوه هایی برای جلب توجه دانش آموزان در نظر داشته باشید:  عملی انجام دهید که نیاز به دقت داشته باشد- مثلأ یک نوار کاست یا ویدیویی را با صدای کوتاه پخش کنید .

 

  1. مردم عاشق تمجید هستند: به جای این که به شاگردانی که گوش نمیدهند غر بزنید ، از آنهایی که توجه می کنند تعریف کنید ، به خصوص اگر معمولأ اهل گوش دادن نیستند.
  2. ابتدا با یک تکلیف شروع کنید:  درس خود را با دادن یک تکلیف به دانش آموز آغاز کنید. این تکلیف را یا به صورت پلی کپی به آنها بدهید و یا قبلأ آن را روی تخته سیاه نوشته باشید.
  3. اهدافی تعیین کنید :  هنگام شروع درس جدید، چند نفر از شاگردان زرنگ را به نام صدا کرده و به عنوان سرگروه ، تکلیف را به دست آنها بدهید.
  4. بی نظمی را توهین به خود تلقی نکنید :  بی نظمی کلاس را بی احترامی به خود مپندارید ؛ بلکه آن را فطرت انسان و یک چیز طبیعی به شمار آورید،تا وقتی که حادثه قابل توجهی رخ دهد.
  5. کمتر کسی راضی می شود تفریح را از دست بدهد :  اگر می توانیددرس را با موضوعی بسیار سرگرم کننده و صدایی کاملأ کوتاه برای آنهایی که « آرام گرفته اند» آغاز کنید. بقیه نیز به زودی علاقه مند به شرکت در بحث شما خواهند شد.

 

 

یادگیری اسامی

  1. اجازه دهید خود دانش آموزان نام خود را تعیین کنند.

 

  1. هنگام سؤال کردن از دانش آموزان آن ها را به نام صدا کنید.
  2. با استفاده از نام دانش آموزان ، نقشه ای برای کلاس ترسیم کنید : نقشه ای تهیه کنید که در ان ، موقعیت نشستن دانش اموزان مشخص شده باشد، و سعی کنید آنها در چند جلسه اول و تا موقعی که بیشتر با آنها آشنا شده اید جای خود را عوض نکنند.
  3. اسامی را در معرض دید قرار دهید : برخی از دانش آموزان خوش حال هم می شوند برچسب نام خود را برای چند جلسه اول روی لباسشان بزنند، یا می توانید روی میز آنها اتیکت های تا شده ی مقوایی که حاوی نام آنهاست ، قرار دهید. فراموش نکنید که از آنها بخواهید نام خود را با حروف درشت بنویسند.
  4. مواظب اسامی مشابه باشید.
  5. از خود پشتکار نشان دهید: انتظار نداشته باشید که از همان ابتدا اسم همه را یاد بگیرید. این کار به چند هفته وقت نیاز دارد. اگر موفق نشدید نام همه را یاد بگیرید، به خود سخت نگیرید، به خصوص اگر در کلاس های زیادی تدریس می کنید. البته تا آنجا که ممکن است تلاش خود را بکنید. دانش آموزان آمادگی دارند از آموزگارانی که سعی نمی کنند نام آنها را یا بگیرند انتقاد کنند.

 

 

جلوگیری از بی نظمی کلاس

 

  1. چند قانون رفتاری شفاف برای کلاس وضع کنید:  در صورت امکان، دانش آموزان را در تهیه این قوانین شرکت دهید. هر چه بیشتر در آنها احساس تملک نسبت به این قوانین ایجاد کنید، احتمال قوی تری وجود دارد که دست کم سعی کنند از آنها پیروی نمایند.
  2. هر رفتار خوب را بلافاصله با یک واکنش مثبت نشان دهید .
  3. قبل از این که یک بی نظمی جزئی تبدیل به یک جرم بزرگ شود، به آن رسیدگی کنید .
  4. مجازات قانون شکنی را مشخص کنید .
  5. از دانش آموزان انتظار غیرمنطقی نداشته باشید- البته آنها را هم خیلی دست کم نگیرید:  خاطر جمع شوید که میزان تکلیف مناسب حال تمام شاگردان هر گروه باشد، و برای دانش آموزانی که با مشکل رو به رو هستند، اهدافی دست یافتنی در نظر بگیرید.نوع برخورد خود را در صورت انجام یا عدم انجام تکلیف مشخص نمایید. این کار مستلزم آن است که توانایی هر دانش آموز را بدانید، و برای آنها اهدافی منطقی در نظر بگیرید.

 

  1. اگر دانش آموزی نظم کلاس را بهم می زند: هر چه سریع تر او را جا به جا کنید. با این عمل نشان می دهید متوجه بی نظمی شده اید، و به دانشآموز نیز فرستی می دهید تا خود را جمع وجور کند.
  2. برای فروکش کردن عصبانیت، مقداری وقت بدهید.
  3. علت رفتار ناشایست را بررسی کنید:  با دانش آموزی که رفتار ناشایستی از او سر زده است در خارج از کلاس و به صورت خصوصی حرف بزنید و سعی کنید به دلیل این رفتار اوپی ببرید. گاهی مواقع علل(پس از مشخص شدن) کاملأ قابل درک و گذشت هستند.
  4. برای شاگردان کلاس تکلیف سرگرم کننده ای در نظر داشته باشید: این کار موقعی می تواند مفید واقع شود احتیاج داشته باشید به اعصاب خود مسلط شوید، یا بخواهید چند دقیقه ای را با دانش آموزی که کار ناشایستی انجام داده است به تنهایی صرف کنید. یک تست شفاهی یا سرگرمی برای ده دقیقه آخر کلاس در نظر بگیرید، تا به عنوان پاداش با خاطر این که از کار آنها راضی بوده اید و یا یک فعالیت مهم را به پایان رسانده اند و نیاز به تنوع دارند، به آنها بدهید.

 

استفاده از تخته سیاه

  1. از چه فاصله ای خط شما خوانده می شود: دقت کنید درشتی خط شما به قدری باشد که دانش آموزان انتهای کلاس نیز قادر به خواندن آن باشد .
  2. نوشتن را از بالای تخته سیاه شروع کنید .
  3. برنامه درسی روز خود را روی تخته سیاه بنویسید .
  4. آن طوری که دیده میشوید،شنیده نیز بشوید :  در حالی که پشت به دانش آموزان در حال نوشتن روی تخته سیاه هستید، با آنها صحبت نکنید. در صورت امکان، کلاس را طوری بچینید که بتوانید ضمن نوشتن روی تخته سیاه، ارتباط چشمی خود با دانش آموزان را حفظ کنید.
  5. از قبل آماده باشید: در صورت امکان، یکی از تخته سیاه های کلاس را از قبل آماده کنید تا دانش آموزان بتوانند بدون درنگ رئوس مطالب درس جدیدی را که در نظر دارید برای آنها توضیح دهید، مشاهده کنند.
  6. سخنان دانش آموزان را روی تخته سیاه بنویسید .

 

  1. گچ را در اختیار دانش آموزان هم بگذارید .
  2. از تخته سیاه به عنوان یکی از ذخایر کلاس استفاده کنید : به گروه های دانش آموزان «تکالیف تخته سیاهی » بدهید. مثلأ وقتی درس جدیدی را شروع می کنید، از آنها بخواهید روی تخته سیاه این عبارت را بنویسند « ده سؤال که مایل به دانستن آن ها هستیم » و بعد آن سؤالات را بنویسید .
  3. از تخته باک کن با احتیاط استفاده کنید : قبل از این که نظرات پیشنهاد شده یا نوشته شده ی دانش آموزان بر روی تخنه سیاه را پاک کنید، به اهمیت و ارزش آنها اشاره بیشتری بکنید.

 

در نظر گرفتن فرصت های یکسان برای دانش آموزان

  1. عدالت را در برابر دانش آموزان رعایت کنید .
  2. طوری تنظیم کنید که کارهای گروهی توسط گروه ها انجام شود .
  3. تلفظ صحیح نام تمام دتنش آموزان را یاد بگیرید .
  4. از تبعیض در تکالیف بپرهیزید .
  5. به همکاران کمک کنید از تبعیض اجتناب کنند.
  6. در شوخی کردن احتیاط کنید .
  7. اطلاعات دانش آموزان را در زمینه های تساوی حقوق بالا ببرید : دانش آموزان را تشویق کنید از خود برخورد واقع بینانه ای نسبت به رفتارهای غیر عادلانه نشان دهند، و به آنها کمک کنید تا در خصوص مسایل مربوط به تساوی حقوق ، راه حل هایی عملی و کارآمد پیدا کنند .
  8. دانش آموزانی که ممکن است قربانی بی عدالتی شده باشند را، دریابید .
  9. همیشه عدالت را در کار خود رعایت کنید .
  10. اجازه ندهید کسانی که تبعیض قایل می شوند، از مجازات بگریزند .