پردیس شهید باهنر کرمان

نگاهی به دعای افتتاح

معرفى امامان معصوم علیهم السلام و جایگاه و مقام رفیع و بى‏بدیل آنان، تنها از عهده کسانى بر مى‏آید که با کمالات ایشان، داراى سنخیت و مشابهت بوده و بر مقام و رتبه آنان احاطه و اشراف داشته باشند. این ویژگى، تنها در خود اهل بیت علیهم السلام یافت مى‏شود...

معرفى امامان معصوم علیهم السلام  و جایگاه و مقام رفیع و بى‏بدیل آنان، تنها از عهده کسانى بر مى‏آید که با کمالات ایشان، داراى سنخیت و مشابهت بوده و بر مقام و رتبه آنان احاطه و اشراف داشته باشند. این ویژگى، تنها در خود اهل بیت علیهم السلام  یافت مى‏شود و دیگران از احاطه به این معرفت و عظمت، فاصله‏اى دور دارند: «موالى لا احصى ثنائکم و لا ابلغ من المدح کنهکم و من الوصف قدرکم و انتم نورالاخیار و هدایة الابرار و حجج الجبار1؛ سروران من، مدح و ستایش شما از توان من، بیرون و نیل به نهایت مدح و تمجید شما از دسترس من، خارج است. چون شما نورهای برگزیده راهنماى نیکان و حجت‏هاى خداوند عزیز و قدرتمند هستید».
اگر نبود دعاها و احادیثى که مقام امامان معصوم علیهم السلام  و کمالات و فضایل آنان را براى ما بیان کرده‏اند، ما هرگز از شناخت در خور توجّه و شایسته آن انوار پاک بهره‏مند نمی شدیم و تا ابد بر ساحل دریاى عظمت و بزرگى کمالات آنها، تشنه و منتظر، باقى مى‏ماندیم و از سر سفره معارف و آموزه‏هاى عمیق و علوم ملکوتى و آسمانى ایشان، بى‏بهره برمى‏خاستیم.
نکته دیگر آن که تعابیرى که بیانگر عظمت و کمال و قرب و ویژگى منحصر به فرد ائمه علیهم السلام  است، در واقع بیانگر مقامات معنوى و روحانى و شخصیت آنان است، نه شخص آنها. تبلور این کمالات در اولیاى الهى، بهترین دلیل بر کمالات خداوند و نشانه کبریایى و بزرگى او است. آنان، خود را بندگان خدا و آینه داران صفات جلال و جمال حق مى‏دانند و بهتر از هر کس دیگر، علوّ و بزرگى حق را نشان مى‏دهند و به همین دلیل، امیرمؤمنان علیهم السلام  مى‏فرماید: «مالله آیة اکبر منى2؛ براى خداوند، نشانه‏اى بالاتر از من نیست».
پیشوایان معصوم علیهم السلام ، پرچم‏داران دین، ترجمان قرآن، رکن توحید، جانشینان خداوند، درهاى ایمان، امینان پروردگار، وارثان پیامبر، جایگاه شناخت خدا، کانون برکت و حکمت، حافظان اسرار الهى3 و در یک کلام، آینه تمام نماى حق مى‏باشند و معرفى مقامات و جایگاه والاى آنان، در حقیقت، معرفى و شناساندن دین حق و شریعت الهى است. شخصى از امام حسن عسکرى علیه السلام  درخواست کرد که ایشان چگونگى صلوات و درود بر معصومین علیهم السلام  را به او بیاموزد. آن حضرت چگونگى آن را به او آموخت و هنگامى که به نام پاک خود رسید، سکوت کرد. راوى نحوه صلوات بر خود آن حضرت و امام بعد از ایشان را نیز درخواست کرد. حضرت عسکرى علیه السلام  فرمودند: «اگر نه این بود که این کار (صلوات بر خودم و بیان فضایل و کمالاتم)، از معالم و معارف دین است و خداوند به ما امر فرموده تا آن را به اهلش برسانیم، دوست داشتم ساکت باشم و چیزى در این مورد نگویم.4»
دعاى افتتاح، در شب‏هاى ماه مبارک رمضان خوانده مى‏شود و دربردارنده چندین بخش است:
1. حمد و ثناى الهى و بیان کمالات و صفات جمال و جلال حق و لطف و احسان او به بندگانش. به چند قسمت از این بخش اشاره مى‏شود:
1-1. «اللهم إنّى افتتح الثناء بحمدک و انت مسدّد للصواب بمنّک و ایقنت انّک ارحم الراحمین فى موضع العفو و الرحمة و اشدّ المعاقبین فى موضع النکال و النقمة و اعظم المتجبّرین فى موضع الکبریاء و العظمة؛ خدایا من مدح و ثناى ذات پاکت را با حمد و ستایش تو آغاز مى‏کنم و تو با لطف و کرمت، کار درست و نیک را استوار ساخته و استحکام مى‏بخشى، و من یقین دارم که تو در جایگاه گذشت و رحمت، از همه مهربان‏تر و در هنگام کیفر و انتقام، از همه سخت‏گیرتر و در بزرگى و عظمت، از همه سرآمدى».
2- 1. «الحمد لله الفاشى فى الخلق امره و حمده، الظاهر بالکرم مجده، الباسط بالجود یده الذى لاتنقص خزائنه ولا تزیده کثرة العطاء الّا جوداً و کرماً انّه هو العزیز الوهاب؛ ستایش از آن خداوندى است که فرمان و ستایشش، در میان آفریدگان، گسترده و عظمت و بزرگى‏اش با لطف و کرمش هویدا گشته است. خدایى که گنجینه‏هایش بى‏پایان است و فزونى بخشش و عطاى او، بر سخاوت و لطفش مى‏افزاید. بى‏تردید، او قدرتمند و بسیار بخشنده است».
3- 1. «فکم یا الهى من کربة قد فرّجتها و هموم قد کشفتها و عثرة قد اقلتها و رحمة قد نشرتها و حلقة بلاء قد فککتها؛ خداى من چه بسیار ابرهاى غم و اندوه که از آسمان دلم پراکندى و ناراحتى‏هایى که از من زدودى و لغزش‏هایى که بر من بخشیدى و رحمتى که بر من گستردى و زنجیر بلایى که آن را گسستى».
4- 1. «یا ربّ انک تدعونى فاوَلّى عنک و تتحبّب إلىّ فاتبغض الیک و تتوددّ إلىّ فلا اقبل منک کانّ لى التطول علیک فلم یمنعک ذلک من الرحمة لى و الاحسان إلىّ و التفضّل علىّ؛ پروردگار من! تو مرا به خود مى‏خوانى، ولى من از تو رو مى‏گردانم. تو با من محبت مى‏کنى و من با تو دشمنى مى‏ورزم. تو با من مهربانى و دوستى مى‏کنى، ولى من از تو نمى‏پذیرم. گویى من بر تو منت دارم؛ ولى این گستاخى‏ها و نادانى‏ها، لطف و رحمت تو را از من باز نداشت و مرا از فضل و عطایت بى‏بهره نساخت».
2. درود و صلوات بر پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم  و خاندان پاکش و بیان جایگاه والا و فضایل و کمالات آنان.
در قسمتى از این بخش دعا آمده است: «اللهم صلّ على محمد عبدک و رسولک و امینک و صفیّک و حبیبک و خیرتک من خلقک و حافظ سرّک و مبلغ رسالاتک افضل و احسن و اجْمَلَ و اکمل و ازکى و انمى و اطیب و اطهر و اسنى و اکثر ما صلّیت و بارکت و ترحّمت و تحنّنت و سلّمت على احد من عبادک و انبیائک و رسلک و صفوتک و اهل الکرامة علیک من خلقک؛ خدایا! برترین، نیکوترین، زیباترین، کامل‏ترین، پاکیزه‏ترین، بالنده‏ترین، بهترین، پاک‏ترین و والاترین درود و برکت و رحمت و عطوفتى که نسبت به بنده‏اى و پیامبرى و فرستاده‏اى و انسان برگزیده و شایسته لطف و کرامتى داشته‏اى، بر محمد صلی الله علیه و آله و سلم  که بنده و فرستاده و امانتدار و برگزیده و محبوب تو و اختیار شده تو از میان آفریدگانت و نگهبان راز و رساننده پیام‏هاى تو است، بفرست».
3. درباره حضرت ولى عصر( عج) و شکوه از غیبت و دعا براى تعجیل در ظهور و آرزوى استقرار دولت حق و حکومت عدل آن بزرگوار و خدمت‏گزارى در دولت کریمه.
چند نمونه از این بخش را بیان مى‏کنیم:
1- 3. «اللهم اعِزَّه و اعْزِزْ به و انصُرُه و انتصر به و انصره نصراً عزیزاً و افتح له فتحاً یسیراً و اجعل له من لدنک سلطاناً نصیراً؛ خدایا او (امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف) را عزیز گردان و به واسطه او مؤمنان را عزیز کن. او را یارى فرما و به وسیلة او دیگران را نیز یاری کن. او را با اقتدار و سربلندى پیروز گردان و گشایشى آسان، بهره‏اش ساز و از جانب خود، سلطنتى همراه با پیروزی، برایش قرار ده».
2- 3. «اللهم إنا نرغب الیک فى دولة کریمة تُعِزّ بها الاسلام و اهله و تذلّ بها النفاق و اهله و تجعلنا فیها من الدعاة إلى طاعتک و القادة إلى سبیلک و ترزقنا بها کرامة الدنیا و الآخرة؛ خداوندا از تو حکومت شایسته و بزرگوارانه‏اى درخواست مى‏کنیم که در سایه آن، اسلام و مسلمانان را عزیز و سربلند گردانى و نفاق و اهلش را خوار و زبون کنى و ما را در آن حکومت، از دعوت کنندگان به پیروى‏ات و پیشوایان راهت قرار دهى».
3- 3. «اللهم المم به شعثنا و اشعب به صدعنا و ارتق به فتقنا و کثّر به قلّتنا و اعزز به ذلّتنا و اغن به عائلنا و اقض به عن مغرمنا و اجبر به فقرنا و سُدَّ به خلّتنا و یسّر به عسرنا و بیّض به وجوهنا و فکّ به اسرنا و انجح به طلبتنا و انجز به مواعیدنا و استجب به دعوتنا و اعطنا به سؤلنا و بلّغنا به من الدنیا و الاخرة آمالنا و اعطنا به فوق رغبتنا؛ خدایا به وسیله آن امام، ما را از پراکندگى به جمعیت برسان. رخنه میان ما را پر کن و جدایى ما را به وصل، بدل ساز. تعداد کم ما را افزون گردان. ما را از خوارى به سربلندى نایل ساز. نیاز ما را به بى‏نیازى تغییر ده. بدهى‏مان را ادا و ندارى‏مان را جبران کن. راه تهى‏دستى‏مان را ببند و سختى‏مان را آسان گردان. به ما آبرو ببخش و از اسارت آزادمان کن. خواسته‏هایمان را برآورده کن. وعده‏هایمان را عملى و دعایمان را برآورده ساز. درخواست‏مان را اجابت فرما و ما را به آرزوهاى دنیا و آخرت‏مان برسان و به واسطه او (امام زمان) افزون بر میل و خواهش‏مان به ما ببخش».?

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1. شیخ عباس قمى، مفاتیح الجنان، زیارت جامعه کبیره.
2. ابن شهر آشوب، مناقب آل ابى طالب، ج 2، ص 294.
3. ر. ک: زیارت جامعه کبیره و اصول کافى، باب الجنة.
4. مفاتیح الجنان، صلوات بر حجج طاهره‏ علیهم السلام .